Vilkår og Handelsbetingelser

1) Anvendelsesområde 

1.1 Disse almene forretningsbetingelser (i det følgende benævnt “AGB”) fra tradinio GmbH (i det følgende benævnt “Sælger”) gælder for alle aftaler om levering af varer, som en forbruger eller en erhvervsdrivende (i det følgende benævnt „Kunde“) indgår med Sælgeren vedrørende de varer, der præsenteres af Sælgeren i dennes onlinebutik. Hermed gøres der indsigelse mod inddragelse af Kundens egne betingelser, medmindre andet er aftalt. 

1.2 For aftaler om levering af gavekort gælder disse AGB tilsvarende, medmindre andet er særskilt fastsat. 

1.3 Forbruger i henhold til disse AGB er enhver fysisk person, der indgår en retshandel med formål, som overvejende ikke kan henføres til vedkommendes erhvervsmæssige eller selvstændige erhvervsvirksomhed. 

1.4 Erhvervsdrivende i henhold til disse AGB er enhver fysisk eller juridisk person eller et retsevneberettiget personselskab, som ved indgåelsen af en retshandel handler som led i sin erhvervsmæssige eller selvstændige erhvervsvirksomhed. 

2) Indgåelse af aftale 

2.1 De produktbeskrivelser, der findes i Sælgerens onlinebutik, udgør ikke bindende tilbud fra Sælgerens side, men tjener til, at Kunden kan afgive et bindende tilbud. 

2.2 Kunden kan afgive tilbuddet via det online-bestillingsformular, der er integreret i Sælgerens onlinebutik. Når Kunden har lagt de udvalgte varer i den virtuelle indkøbskurv og gennemført den elektroniske bestillingsproces, afgiver Kunden ved at klikke på den knap, der afslutter bestillingsforløbet, et juridisk bindende tilbud om køb af de varer, der ligger i indkøbskurven. 

2.3 Sælgeren kan acceptere Kundens tilbud inden for fem dage 

  • ved at sende Kunden en skriftlig ordrebekræftelse eller en ordrebekræftelse i tekstform (f.eks. via e-mail), hvor det afgørende er, at ordrebekræftelsen når frem til Kunden, eller 
  • ved at levere den bestilte vare til Kunden, hvor det afgørende er, at varen når frem til Kunden, eller 
  • ved at anmode Kunden om betaling, efter at denne har afgivet sin bestilling. 

Foreligger flere af ovennævnte alternativer, indgås aftalen på det tidspunkt, hvor et af disse alternativer først indtræffer. Fristen for at acceptere tilbuddet begynder dagen efter, at Kunden har sendt tilbuddet, og slutter ved udløbet af den femte dag efter afsendelsen af tilbuddet. Accepterer Sælgeren ikke Kundens tilbud inden for denne frist, betragtes dette som en afvisning af tilbuddet, hvilket medfører, at Kunden ikke længere er bundet af sin viljeserklæring. 

2.4 Vælger Kunden en betalingsmetode, der udbydes af PayPal, sker betalingsafviklingen via betalingstjenesteudbyderen PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxembourg (i det følgende: „PayPal“), under anvendelse af PayPals brugsbetingelser, som kan ses på
https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/useragreement-full
eller – hvis Kunden ikke har en PayPal-konto – under anvendelse af betingelserne for betalinger uden PayPal-konto, som kan ses på
https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/privacywax-full.
Betaler Kunden ved hjælp af en af de betalingsmetoder, der udbydes af PayPal i onlinebestillingsforløbet, erklærer Sælgeren allerede nu sin accept af Kundens tilbud i det øjeblik, hvor Kunden klikker på den knap, der afslutter bestillingsforløbet. 

2.5 Ved afgivelse af et tilbud via Sælgerens online-bestillingsformular gemmer Sælgeren aftaleteksten efter aftalens indgåelse og sender den til Kunden i tekstform (f.eks. e-mail, fax eller brev), efter at Kunden har sendt sin bestilling. Herudover finder der ingen yderligere tilgængeliggørelse af aftaleteksten sted fra Sælgerens side. Har Kunden inden afgivelsen af sin bestilling oprettet en brugerkonto i Sælgerens onlinebutik, arkiveres bestillingsdataene på Sælgerens hjemmeside, og Kunden kan gratis få adgang til disse via sin adgangskodebeskyttede brugerkonto ved at angive sine login-oplysninger. 

2.6 Inden den bindende afgivelse af bestillingen via Sælgerens online-bestillingsformular kan Kunden opdage eventuelle indtastningsfejl ved omhyggeligt at gennemlæse de oplysninger, der vises på skærmen. Et effektivt teknisk hjælpemiddel til bedre at opdage indtastningsfejl kan være forstørrelsesfunktionen i browseren, som gør det muligt at forstørre skærmbilledet. Inden Kunden klikker på den knap, der afslutter bestillingsforløbet, kan Kunden løbende rette sine indtastninger ved hjælp af de sædvanlige tastatur- og musefunktioner. 

2.7 Der står forskellige sprog til rådighed for indgåelse af aftalen. 

2.8 Bestillingsafviklingen og kontakten finder normalt sted via e-mail og automatiseret bestillingsafvikling. Kunden skal sikre, at den af Kunden oplyste e-mailadresse til bestillingsafvikling er korrekt, så de e-mails, som Sælgeren sender, kan modtages på denne adresse. Især skal Kunden ved brug af spamfiltre sikre, at alle e-mails, der sendes af Sælgeren eller af tredjepart på Sælgerens vegne til bestillingsafvikling, kan leveres. 

3) Fortrydelsesret 

3.1 Forbrugere har som udgangspunkt en 14-dages fortrydelsesret.

3.2 Nærmere oplysninger om fortrydelsesretten fremgår af Sælgerens fortrydelsesvejledning. 

4) Priser og betalingsbetingelser
4.1 Såfremt der ikke fremgår andet af Sælgerens produktbeskrivelse, er de angivne priser totalpriser, som inkluderer den lovpligtige moms. Eventuelle yderligere leverings- og forsendelsesomkostninger angives særskilt i den pågældende produktbeskrivelse og/eller ved angivelse af leveringsadressen i checkout.

4.2 Følgende betalingsmetoder tilbydes:

  • Forudbetaling (Vorkasse) via bankoverførsel (gennem Mollie). Beløbet skal betales umiddelbart efter bestillingen.
  • Kreditkortbetaling (Visa, Mastercard, American Express – gennem Mollie). Beløbet trækkes straks ved bestillingen.
  • PayPal (separat via PayPal). Beløbet trækkes med det samme ved afslutning af bestillingen.

4.3 Hvis Kunden vælger forudbetaling (Vorkasse) via bankoverførsel, skal beløbet betales umiddelbart efter aftaleindgåelsen, medmindre parterne har aftalt en senere forfaldsdato.

4.4 Betalingsbehandlingen for Vorkasse und Kreditkartenzahlung sker via Mollie B.V., Keizersgracht 313, 1016 EE Amsterdam, Nederlandene („Mollie“). De enkelte betalingsmetoder oplyses Kunden i Sælgerens onlinebutik. Mollie kan benytte yderligere betalingstjenester, hvor der eventuelt gælder særlige betalingsbetingelser, som Kunden informeres om særskilt. Yderligere oplysninger om Mollie kan findes på:
https://www.mollie.com/de/

4.5 PayPal-betalinger behandles separat via PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxembourg. Betaling sker i henhold til PayPals brugsbetingelser, som kan findes på:
https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/useragreement-full

5) Leverings- og forsendelsesbetingelser
5.1 Tilbyder Sælgeren at sende varen, sker leveringen inden for det leveringsområde, som Sælgeren har angivet, til den leveringsadresse, som Kunden har oplyst, medmindre andet er aftalt. Ved gennemførelsen af handlen er den leveringsadresse, som er angivet i Sælgerens bestillingsafvikling, afgørende. Bestillinger overdrages normalt senest efter 2 dage til vores fragtudbyder DPD og leveres med standardforsendelse inden for 2-4 dage, afhængigt af destinationslandet. Levering sker med DPD’s netværk, og forsendelsen kan spores via deres tracking-system (afhængigt af destinationslandet kan tracking muligvis ikke være tilgængelig).

5.2 Mislykkes leveringen af varen af grunde, som Kunden bærer ansvaret for, skal Kunden afholde de rimelige omkostninger, som Sælgeren pådrager sig i den forbindelse. Dette gælder ikke for omkostningerne ved fremsendelsen, hvis Kunden gyldigt gør brug af sin fortrydelsesret. For så vidt angår returfragtomkostningerne gælder den ordning, der er fastsat i Sælgerens fortrydelsesvejledning, hvis Kunden gyldigt gør brug af sin fortrydelsesret. 

5.3 Handler Kunden som erhvervsdrivende, overgår risikoen for varens hændelige undergang og hændelige forringelse til Kunden, så snart Sælgeren har overgivet varen til speditøren, fragtføreren eller den person eller institution, der på anden vis er udpeget til at forestå forsendelsen. Handler Kunden som forbruger, overgår risikoen for varens hændelige undergang og hændelige forringelse som udgangspunkt først ved overgivelsen af varen til Kunden eller en modtagelsesberettiget person. Uanset dette overgår risikoen for varens hændelige undergang og hændelige forringelse allerede til Kunden, også selvom denne er forbruger, i det øjeblik Sælgeren overgiver varen til speditøren, fragtføreren eller den person eller institution, der på anden vis er udpeget til at forestå forsendelsen, hvis det er Kunden, der har givet speditøren, fragtføreren eller den på anden vis udpegede person eller institution ordre til at udføre forsendelsen, og Sælgeren ikke på forhånd har oplyst Kunden om denne person eller institution. 

5.4 Sælgeren forbeholder sig retten til at træde tilbage fra aftalen i tilfælde af mangelfuld eller ukorrekt selvlevering. Dette gælder kun, hvis Sælgeren ikke er ansvarlig for den manglende levering, og Sælgeren med den fornødne omhu har indgået en konkret afdækningsaftale med sin leverandør. Sælgeren vil foretage alle rimelige anstrengelser for at fremskaffe varen. I tilfælde af manglende tilgængelighed eller kun delvis tilgængelighed af varen vil Kunden straks blive informeret, og en eventuel allerede erlagt betaling vil blive refunderet straks. 

5.5 Afhentning af varen af Kunden selv er af logistiske årsager ikke mulig. 

5.6 Gavekort stilles til rådighed for Kunden på følgende måde: 

  • via e-mail 

6) Ejendomsforbehold
Hvis Sælgeren leverer varen forud (f.eks. på kredit), forbeholder Sælgeren sig ejendomsretten til den leverede vare, indtil den skyldige købesum er betalt fuldt ud. 

7) Mangelsansvar (Garanti)
I det omfang der ikke fremgår andet af de følgende bestemmelser, gælder de lovpligtige bestemmelser om mangelsansvar. Afvigende herfra gælder følgende ved aftaler om levering af varer: 

7.1 Handler Kunden som erhvervsdrivende, 

  • tilkommer det Sælgeren at vælge, på hvilken måde afhjælpning skal ske, 
  • er forældelsesfristen for mangler ved nye varer ét år fra varens levering, 
  • er rettigheder og krav på grund af mangler ved brugte varer udelukket, 
  • begynder forældelsesfristen ikke på ny, hvis der i forbindelse med mangelsansvaret leveres en erstatningsvare. 

7.2 De ovenfor beskrevne ansvarsbegrænsninger og forkortede frister gælder ikke 

  • for Kundens krav på skadeserstatning og godtgørelse, 
  • i tilfælde af, at Sælgeren svigagtigt har fortiet en mangel. 

7.3 Herudover gælder det for erhvervsdrivende, at de lovpligtige forældelsesfrister for en eventuel lovpligtig regresret forbliver uberørt. 

7.4 Handler Kunden som handlende i henhold til § 1 i HGB (tysk lov om handelsvirksomhed), er Kunden underlagt den handelsretlige undersøgelses- og reklamationspligt i henhold til § 377 HGB. Undlader Kunden at opfylde de anmeldelsespligter, der er fastsat heri, anses varen for godkendt. 

7.5 Handler Kunden som forbruger, opfordres denne til at reklamere over leverede varer med åbenlyse transportskader til transportøren og underrette Sælgeren herom. Undlader Kunden dette, har det ingen indflydelse på vedkommendes lovbestemte eller kontraktmæssige mangelskrav. 

7.6 Sælgeren giver en 24-måneders garanti på alle produkter, der dækker materiale- og fabrikationsfejl. Garantien gælder fra leveringsdatoen og omfatter reparation eller udskiftning af defekte produkter efter sælgers skøn. Garantien dækker ikke almindelig slitage, skader som følge af forkert brug eller uautoriserede reparationer.

8) Ansvar
Sælgeren hæfter over for Kunden i alle kontraktlige, kontraktlignende og lovbestemte, herunder deliktsretlige, krav på skadeserstatning og godtgørelse som følger: 

8.1 Sælgeren hæfter uden begrænsning på ethvert retsgrundlag 

  • i tilfælde af forsæt eller grov uagtsomhed, 
  • i tilfælde af forsætlig eller uagtsom krænkelse af liv, legeme eller helbred, 
  • på grundlag af en garantierklæring, i det omfang intet andet er fastsat, 
  • på grundlag af ufravigeligt ansvar, f.eks. i henhold til produktansvarsloven. 

8.2 Begår Sælgeren uagtsomt en overtrædelse af en væsentlig kontraktlig forpligtelse, er ansvaret begrænset til den kontrakttypiske, forudsigelige skade, medmindre der hæftes ubegrænset i henhold til ovenstående punkt. Væsentlige kontraktlige forpligtelser er de forpligtelser, som aftalen pålægger Sælgeren efter dens indhold med henblik på at opnå aftalens formål, og hvis opfyldelse overhovedet muliggør en korrekt gennemførelse af aftalen, og som Kunden regelmæssigt kan have tillid til bliver overholdt. 

8.3 I øvrigt er Sælgerens ansvar udelukket. 

8.4 De ovennævnte ansvarsregler gælder også for Sælgerens ansvar for sine medhjælpere og juridiske repræsentanter. 

9) Indløsning af kampagnekuponer
9.1 Kuponer, som Sælgeren udsteder gratis i forbindelse med salgsfremmende tiltag med en bestemt gyldighedsperiode, og som Kunden ikke kan købe (i det følgende benævnt “kampagnekuponer”), kan kun indløses i Sælgerens onlineshop og kun i den angivne periode. 

9.2 Visse produkter kan være udelukket fra kuponkampagnen, i det omfang en tilsvarende begrænsning fremgår af kampagnekuponens indhold. 

9.3 Kampagnekuponer kan kun indløses, før bestillingsprocessen er afsluttet. En efterfølgende modregning er ikke mulig. 

9.4 Der kan altid kun indløses én kampagnekupon pr. bestilling. 

9.5 Varens værdi skal mindst svare til kampagnekuponens værdi. Eventuelle resterende tilgodehavender refunderes ikke af Sælgeren. 

9.6 Rækker kampagnekuponens værdi ikke til at dække hele bestillingen, kan en af de øvrige betalingsmetoder, som Sælgeren tilbyder, vælges til betaling af differencen. 

9.7 Saldoen på en kampagnekupon udbetales hverken kontant eller forrentes. 

9.8 Kampagnekuponen refunderes ikke, hvis Kunden returnerer varen, der helt eller delvist er betalt med kampagnekuponen, inden for sin lovpligtige fortrydelsesret. 

9.9 Kampagnekuponen kan overdrages. Sælgeren kan med frigørende virkning yde betaling til den respektive indehaver, der indløser kampagnekuponen i Sælgerens onlineshop. Dette gælder ikke, hvis Sælgeren har kendskab til eller ved grov uagtsomhed ikke kender til den pågældende indehavers manglende berettigelse, manglende retsevne eller manglende fuldmagt. 

10) Indløsning af gavekort
10.1 Gavekort, der kan købes i Sælgerens onlineshop (i det følgende benævnt “gavekort”), kan kun indløses i Sælgerens onlineshop, medmindre andet fremgår af selve gavekortet. 

10.2 Gavekort og eventuelle restbeløb på gavekort kan indløses indtil udgangen af det tredje år efter det år, hvor gavekortet blev købt. Restbeløb vil blive godskrevet Kunden frem til udløbsdatoen. 

10.3 Gavekort kan kun indløses, før bestillingsprocessen er afsluttet. En efterfølgende modregning er ikke mulig. 

10.4 Der kan altid kun indløses ét gavekort pr. bestilling. 

10.5 Gavekort kan kun bruges til køb af varer og ikke til køb af yderligere gavekort. 

10.6 Rækker gavekortets værdi ikke til at dække hele bestillingen, kan en af de øvrige betalingsmetoder, som Sælgeren tilbyder, vælges til betaling af differencen. 

10.7 Saldoen på et gavekort udbetales hverken kontant eller forrentes. 

10.8 Gavekortet kan overdrages. Sælgeren kan med frigørende virkning yde betaling til den respektive indehaver, der indløser gavekortet i Sælgerens onlineshop. Dette gælder ikke, hvis Sælgeren har kendskab til eller ved grov uagtsomhed ikke kender til den pågældende indehavers manglende berettigelse, manglende retsevne eller manglende fuldmagt. 

11) Anvendeligt ret
For alle retsforhold mellem parterne gælder Forbundsrepublikken Tysklands lovgivning med undtagelse af reglerne om internationalt køb af løsøre. For forbrugere gælder dette lovvalg kun, i det omfang den beskyttelse, der er ydet, ikke bortfalder i henhold til ufravigelige bestemmelser i den lovgivning i det land, hvor forbrugeren har sin sædvanlige bopæl. 

12) Alternativ tvistbilæggelse
12.1 Europa-Kommissionen stiller en platform til rådighed for online tvistbilæggelse via følgende link:
https://ec.europa.eu/consumers/odr
Denne platform fungerer som et kontaktpunkt for udenretslig bilæggelse af tvister, der udspringer af onlinekøb eller tjenesteydelsesaftaler, hvor en forbruger er part. 

12.2 Sælgeren er hverken forpligtet eller indstillet på at deltage i en tvistbilæggelsesprocedure ved et forbrugerklagenævn.